Zachęć dziecko do rozmowy o tym, co robicie w danej chwili. Zwracaj się do niego po imieniu, aby przyciągnąć jego uwagę i zaangażować w zabawę. Na przykład: „Heleno, widzę, że wycierasz ze mną stół po obiedzie!” lub „Widzę, że chowasz ze mną klocki do woreczka.

Wyświetl

Opis zabawy

Czy mam podać Ci więcej klocków?”. Nazywanie przedmiotów i czynności, a także powtarzanie słów i zwrotów, wspiera rozwój mowy oraz naukę nowych słów i znaczeń.

Warto także wpleść do zabawy liczenie przedmiotów, np. „Policzmy razem klocki, ile ich mamy?” – to świetna okazja, by stopniowo przygotować dziecko do nauki liczebników. Dzieci uczą się poprzez działanie, więc każda rozmowa o czynnościach, które wykonują, wpływa na ich rozumienie otaczającego świata oraz rozwój językowy.

Taka aktywność pomaga maluchowi poczuć się odpowiedzialnym i sprawczym, a także stanowi dobry początek do nauki samodzielnego sprzątania po zabawie czy posiłku. Każde takie działanie jest krokiem ku większej samodzielności i rozumieniu codziennych obowiązków.

Co potrzebujesz do zabawy

  • Codzienne przedmioty (np. klocki, ściereczki, naczynia)
  • Wystarczająco dużo czasu na wspólne czynności

Poznaj naszych ekspertów

dr Magdalena Bednarczyk

Neurologopedka dziecięca, Warszawski Uniwersytet Medyczny, warszawskie szpitale dziecięce

dr Anna Kloze

Fizjoterapeutka dziecięca, AWF w Warszawie

mgr Paulina Chmurska

Pedagożka muzyki, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

mgr Justyna Hermaniuk

Psycholożka dziecięca, Instytut Matki i Dziecka w Warszawie

dr Jolanta Stępowska

Fizjoterapeutka dziecięca, Centrum Zdrowia Dziecka

Kamil Kasiak

Ratownik medyczny, Zespoły Ratownictwa Medycznego, współautor kampanii "Bezpieczny Maluch"

dr Joanna Chomicz-Wlazły

Fizjoterapeutka dzięcięca, terapeutka zajęciowa, AWF w Warszawie, założycielka Fizjosensorycznie

mgr Joanna Zdybel

Ortoptystka, współzałożycielka Centrum Dobrego Widzenia OQLARY OQLARKI w Warszawie

dr Ewa Miśko-Wąsowska

Pediatrka, Klinika Gastroenterologii i Żywienia Dzieci, Warszawski Uniwersytet Medyczny

dr Monika Jodłowska

Doradczyni laktacyjna, Warszawski Uniwersytet Medyczny, AWF w Warszawie